Ballonno is een webshop gespecialiseerd in het leveren van heliumballonnen en bijbehorende producten. De originele website was toe aan verandering, en daarbij heeft Webbify geholpen. De grootste uitdaging was het ontwerpen van een gebruiksvriendelijk bestelproces zonder aannames te maken over de gewenste bestelmethode.
Doel
Het doel van het herontwerpen van de website was om het bestellen van de heliumballonnen zo snel en simpel mogelijk te maken. De grootste uitdaging was het maken van de rekenmachine, die de totaalprijs berekende op basis van:
locatie;
aantal ballonnen;
afmeting ballonnen;
bezorgmethode
De bezoeker wordt op een intuïtive manier door het bestelproces heen geleid. De prijs van de goedkoopste optie en de volgende stap wordt overzichtelijk weergegeven.
Bestelproces
De bezorgmethode van de heliumballonnen hangt af van de hoeveelheid bestelde ballonnen en de voorkeur van de klant. Kleine hoeveelheden kunnen per post worden bezorgd, voor grotere hoeveelheiden of vullen op locatie is een afhaalservice verplicht. De meeste concurrenten focussen voornamelijk op het bezorgen van benodigheden of op de levering van de ballonnen zelf. Echter, bijna iedereen zoekt op algemene termen zoals "helium ballonnen". De helft van de bezoekers is echter niet op zoek naar de dienst die ze aanbieden, en verlaat de website.
Bezorgmethodes
De grootste uitdaging voor Ballonno was het creeren van een gebruiksvriendelijk bestelproces zonder aannames te maken over de gewenste bezorgmethode. Dit zorgt ervoor dat bezoekers met verschillende wensen geholpen kunnen worden.
Prijsberekening
Een ander belangrijk aspect is gerelateerd aan de prijsberekening. In het algemeen zijn de prijzen voor grote bestellingen lager om te kunnen concurreren en voor kleinere bestellingen redelijk genoeg. Voor grote bestellingen zullen bezoekers sneller de prijzen van verschillende bedrijven vergelijken. Het niet accepteren van kleinere bestellingen is geen optie; elke bestelling is reclame.
De totaalprijs is gebaseerd op de totale kosten en de gewenste marge voor Ballonno. De marge kan per bezorgmethode en range van aantal ballonnen worden aangepast. Dit resulteert in zeer nauwkeurige en winstgevende prijzen.
Resultaat
In een team van vier personen is de website met de rekenmachine, die op basis van locatie en andere voorkeuren de prijzen direct berekent, gebouwd. De eigenaar van Ballonno bepaalde de vereisten voor de site en maakte schetsen voor het design. Ronald van Digital creative maakte het ontwerp, Anneke van Terra Cacti verzorgde de copywriting. Webbify assisteerde met name in het ontwikkelen van de website, maar gaf ook advies over de volgorde van de te doorlopen stappen in het bestelproces.
Op de homepagina vullen bezoekers het gewenste aantal ballonnen en de locatie in. Dit geeft genoeg informatie om een algemene prijs te kunnen berekenen. Dit formulier heeft een conversie van 60%.
Na het invullen van dit formulier zien de bezoekers de algemene prijs en zijn ze geneigd om meer informatie in te vullen, zoals de afmeting en kleur van de ballonnen. Dit proces gaat soepel over in het bestelproces, waarbij de bestelling definitief wordt.
Met betrekking tot SEO is de website geöptimaliseerd voor zoektermen gerelateerd aan "helium ballonnen". Ballonno staat bovenaan Google wanneer je zoekt op "helium ballonnen Rotterdam".